Cara Menulis Artikel Untuk Media Massa

Cara Menulis Artikel Untuk Media Massa

Sebuah artikel untuk media-massa sebenarnya tidak selalu harus benar-benar “tulisan peribadi” atau yang sering kita bayangkan sebagai karya asli / original, meluncur dari kata-kata sendiri, buah fikiran asli, tulen.

Ada memang jenis naskah yang lebih enak ditulis dengan cara “mengarang”, iaitu yang keluar dari hati nurani atau fikiran sendiri. Misalnya semasa menulis surat peribadi atau surat pembaca, menulis cerita, menulis essay / pendapat, menulis hasil pemerhatian, pengalaman atau pemerhatian.

Akan tetapi untuk tulisan jurnalistik, cara “ngarang” ini biasanya belum pas sebagai naskah jadi. Kekuatan naskah karya jurnalistik sebenarnya terletak pada “isi atau materi” alias bahan. Dan hal ini tidak mungkin dihasilkan hanya bergantung kepada fikiran sendiri apalagi melulu suara hati penuh emosi. Pembaca berita tidak akan peduli dengan fikiran anda, juga perasaan anda. Yang mereka mahu, fakta-fakta apa yang anda temukan dan laporkan. Yang perlu kita fokus ya pada fakta-fakta itu.

Jadi, kalau mahu menulis untuk media-massa, rahsianya: BAHAN! Skill menulis apa-apa yang anda miliki saat ini, pakai sajalah. Asal boleh menulis kalimat yang orang lain mengerti, sudah cukup itu. Soal bagus atau jelek, biarkan saja. Ntar juga diperbaiki sama editor / penyunting, asalkan memang isinya “layak terbit”. Sambil terus berjalan, saking seringnya menulis, lama-lama skill atau cara kita menulis itu akan baik juga secara automatik. Akan berlaku teori “kuantiti akan melahirkan kualiti”.

Menulis Tanpa Beban
Proses menulis yang sering saya cadangkan bagi kalangan penulis pemula adalah Freewriting dan Re-Writing.

Dengan teknik Free Writing bermakna kita menulis secara bebas, tanpa mempedulikan bagus tidaknya tulisan yang sedang digarap. Bagaimanapun terus saja menulis sampai penat, sampai tidak ada lagi yang mau ditulis. Sekalipun nggak urut biarkan saja. Tidak bagus cuekin saja. Bahkan kerana bingung, akhirnya kita hanya menulis: “… apa ya? Aku tak tahu mau nulis apa? Ah gimana nih? Dst “. Yang ada dalam fikiran kita cuma: what next, next, next!

Perhatikan saja kalau kita lagi emosi (khususnya marah atau gembira), atau dalam pengaruh tekanan (seperti lagi ujian essay). Naturalnya sebahagian besar kita akan menulis dengan cara free writing, ya ‘kan?

Anda yang dalam keadaan normal ngakunya tidak boleh menulis, saya yakin sekali dalam dua keadaan itu dengan ajaib tiba-tiba boleh lancar menulis. Apalagi jika yang mahu disampaikan begitu banyak. Boleh sampai pegel.

Lha, setelah selesai menulis, tentu hasilnya wow … jelek sekali ya. Semua serba ada. Banyak yang asal-asalan, atau juga urutannya boleh jadi ngaco.

Disinilah saatnya anda mula menyunting, mulai dari membuang yang tidak perlu, menyusun lagi urutannya serta membaguskan bahasanya. Boleh bolak-balik berkali-kali, sampai akhirnya anda suka dengan hasil akhirnya.

Cara lain adalah menulis dengan teknik Re-Writing atau menulis semula. Ini sangat sesuai dan sangat mudah bagi para pemula. Yang kita lakukan adalah mengumpulkan bahan-bahan (rujukan atau hasil wawancara) lalu kemudian menulis-ulang kembali bahan tersebut dengan tentu saja memakai gaya bahasa sendiri. Sebut sajalah hasilnya sebagai naskah-ramuan.

Ramuan yang baik biasanya selalu berupa pernyataan yang disusun dengan kalimat lain, yang berbeza dengan kalimat sumber maklumat yang asli. Sedang ramuan yang buruk seringnya berbentuk kumpulan kalimat sama dengan sumber asalnya. Kadang-kadang malah ada semacam ramuan atau rangkuman yang tidak merumuskan, tapi mengutip berbagai pernyataan sesuai dengan aslinya, walaupun dengan kata-kata yang disana-sini diganti dengan kata lain, agar agak berbeza.

Selama naskah-ramuan itu tidak menunjukkan hasil pengumpulan pelbagai maklumat (lebih dari satu sumber), ia belum dapat disebut naskah-ramuan namanya, tapi itu yang diciplak yang ringkas.

Sebaiknya dalam menulis naskah ramuan gunakan gaya bebas saja, seperti sedang menyampaikan maklumat kepada seorang teman akrab. Apa yang ditulis biasanya memakai kata lain yang berbeza dengan kata dalam maklumat asalnya. Hanya ideanya sahaja yang sama.

Sesudah ramuan itu selesai ditulis, tetap saja sebaiknya naskah itu disunting lagi minimal menyunting bahasanya, atau paling tidak ya tajuk dan leadnya. Bila perlu, agar lebih enak rasanya, mungkin masih boleh kita selitkan dan perbaiki intonasinya, nadanya, gaya bahasanya, atau bahkan sedikit digarami dengan jenaka-jenaka jenaka.

Tubuh Sebuah Tulisan
Agar sebuah tulisan tersaji dengan rapi, ramping dan enak dibaca, ia harus dirangkai dengan pola urut-urutan tertentu. Pola urut-urutan ini disebut kerangka tulisan, yang pada dasarnya terdiri atas:
(1) Tajuk / Wajah yang mencerminkan tema,
(2) Lead (sapaan / pendahuluan) yang memancing minat dan keghairahan,
(3) Badan yang ramping dan dinamik, serta
(4) Penutup yang bergaya meminta diri.

Selepas semua bahan penulisan anda kumpulkan, pasti ada satu yang paling menarik. Inilah yang kita jadikan perbincangan utama. “Perihal” -nya kita pasang sebagai pemancing minat dalam lead, dan nanti kita ceritakan lebih jauh dalam tubuh tulisan. Kalau boleh, “perihal” yang paling menarik ini kita expose secara besar-besaran dan kita ceritakan habis-habisan sampai tuntas. Tak ada lagi maklumat lain yang menyisa. Point-point (atau perihal-perihal) yang lain tidak usah diceritakan panjang lebar, karena toh tidak menarik.

Merancang Judul
Selain harus mencerminkan isi tulisan, tajuk mesti mampu menarik perhatian calon pelanggan / pembaca. Sebab, siapapun yang akan membaca, pasti akan membaca judul lebih dulu. Sekaligus juga ingin tahu, apa gerangan yang akan dibentangkan dalam tulisan itu, setelah perhatiannya terlambat pada tajuk. Kalau tajuk ini ternyata melempem, tidak menarik kerana tidak mencerminkan apa-apa, pembaca tidak akan tertarik membaca tulisan itu lebih lanjut.

Intinya adalah kita harus mampu mengiklankan naskah kita melalui judul itu. Jadi kerana itu berfikirlah tiga kali lebih keras daripada sebelumnya apabila benar-benar menetapkan tajuk. Bayangkan saja bahawa nasib naskah anda benar-benar 90% bergantung pada tajuk.

Kerana itu bikin judul sebaiknya di akhir saja sesudah naskah selesai. Sebenarnya sih boleh-boleh saja ditulis sebelum mula menulis. Keuntungannya paling tidak ini akan membantu kita mengarahkan idea utama tulisan tsb. Tapi sebaiknya anggap saja judul itu hanya untuk sementara. Yang benerannya nanti setelah naskah benar-benar selesai.

Untuk mencipta judul yang bagus dijual (saleable), carilah dari seluruh isi tulisan kita itu beberapa kata kunci (keyword) lalu rancanglah paling sedikit tiga idea-tajuk, untuk dipilih salah satu yang paling jelas mencerminkan isi sekaligus paling “laku”. Idea-judul ini belum rasmi sebagai sebuah kalimat-judul, melainkan baru focus pada idea-promosinya sahaja, sedangkan kalimatnya biarlah nanti diperbaiki lagi.

Sesudah memilih satu, kita tulis semula lagi tajuk yang satu ini agar memenuhi tema. Itu boleh panjang (mula-mula), kerana memang ingin menjelaskan isi tulisan yang bersangkutan. Tetapi kemudian kita ringkas lagi dengan kata lain yang lebih kena dan lebih menarik perhatian.

Tapi kita juga tidak boleh “terlalu ekstrem” mencipta tajuk yang bersifat semu, atau yang kebangetan menipu pembaca, kerana ingin sekali mengejutkan dan menarik perhatian, lalu tidak lagi mencerminkan isi sebenarnya.

Pada dasarnya, tajuk memang harus dibuat sependek-pendeknya (dalam arti ringkas), namun tetap harus jelas maknanya. Tetapi sebaliknya, judul yang terlalu pendek juga tidak akan mampu mencerminkan tema atau sinopsis isi kandungannya. Karena itu terpaksa kita kembangkan dulu. Kalau tidak mungkin (kerana terpaksa mengorbankan kekhususan judul pendek), boleh juga membiarkan judul pendek itu tetap pendek, tetapi dengan ditambah sub judul dibawahnya.

Baik judul yang terlalu panjang, terlalu pendek, maupun yang kabur, tidak dikehendaki. Kerana itu diperlukan pemikiran dan penulisan ulang beberapa kali dulu sebelum akhirnya ditemukan judul yang paling sesuai.

Lead, Gimana?
Setelah tertawan oleh judul, minat para pembaca selalu akan tergugah oleh sapaan pertama (alinea awal) yang merupakan lead (pelopor / pendahuluan). Itulah wajah atau daerah paling depan yang akan membuat pembaca sudi masuk ke maksud utama penulis.
Karena itu, pada waktu membaca pendahuluan ini mereka berharap akan bertemu dengan hal-hal yang menarik. Kalau ternyata tidak berhasil, minat bacanya menurun.

Kapan bagusnya menulis lead? Apakah masa awal menulis? Saya punya cadangan bagus. Lupakan dulu teori lead yang sudah anda pelajari semasa menulis. Ketika sedang menulis teruskan saja. Yang Penting semua idea dan fakta yang mau diungkap sudah disampaikan.

Nah setelah selesai menulis, barulah mikirin lead. Carilah di sekujur tubuh tulisan kita itu content apa yang paling menggugah selera. Apa yang baru bagi kebanyakan orang? Apa yang tampak jarang berlaku? Apa yang penting? Yang dilihat dan dicari content.

Apabila sudah ketemu ambil paragraph itu. Jadikan dia lead. Tentu kalimat dalam paragraph itu perlu digilap semula. Dan tentu saja kerana lead diambil dari bahagian tengah tulisan, jadinya struktur naskah kita perlu dibentangkan semula. Main copy paste. Pindahkan perenggan-perenggan yang sesuai keinginan anda. Mungkin jika agak sukar ambil kertas dan cubalah merancang semula reka bentuk naskah itu. Saya suka menyebutnya kejuruteraan fikiran.

Apabila susunan naskah sudah anda sukai, barulah tumpuan pada kalimat-kalimat yang ada. Buatlah agar tubuh tulisan benar-benar ramping dan menarik.

Tubuh Yang Ramping
Kerana hal paling menarik sudah ditulis dalam pendahuluan, sebenarnya tubuh tulisan hanya kebagian sisa-sisa perihal yang kurang menarik saja. Ini boleh jadi akan membuat tubuh tulisan agak melempem. Untuk mengelakkan hal ini … apa akal? Para penulis beken bilang poleslah alinea yang menyusun tubuh itu sedikit menarik.

Biasanya kan satu alinea terdiri atas beberapa kalimat. Kalimat pertama menegaskan “apa” (gagasan, gambaran, definisi) yang akan diceritakan. Kalimat kedua menjelaskan pengertian yang tersirat dalam kalimat pertama tadi, agar pembaca mempunyai gambaran yang lebih jelas tentang gagasan itu. Kalau dengan kalimat kedua masih dirasa kurang cukup menjelaskan materi pokok tadi, disusunlah kalimat ketiga yang harus dapat menjelaskan kedua kalimat sebelumnya itu agar pembaca mempunyai “a clearer picture” (gambaran yang jelas) tentang hal yang dituturkan itu. Begitu seterusnya, kalimat belakangan selalu menjelaskan kalimat sebelumnya. Tidak merupakan kalimat baru yang mencetuskan idea lain yang baru. Selain itu idea yang tidak ada hubungannya dengan kalimat-kalimat sebelumnya.

Kalau ada idea baru buat saja alinea baru. Tetapi jangan lupa selesaikan juga alinea sebelumnya sampai tuntas.

Alinea yang banyak dibaca ialah yang beruntun. Kalimat-kalimatnya saling berkaitan, menuju ke arah suatu gambaran tertentu yang jelas (terang benderang). Tubuh tulisan yang tersusun dari sejumlah alinea beruntun itu sebaiknya dibagi-bagi menjadi beberapa bahagian, yang jumlahnya sesuai dengan materi (perkara, topik, masalah) yang ada.

Supaya tulisan terasa lebih ringan, sebaiknya juga dihadkan jangan sampai terlalu panjang melebihi empat bahagian. Memang boleh saja terdiri daripada satu bab yang amat panjang, tapi tulisan semacam itu pasti melelahkan pembaca. Dan usaha membangkitkan minat baca yang sudah berjaya dilakukan oleh perenggan pendahuluan sebelum ini jadi sia-sia, kerana tubuh tulisan terlalu melelahkan.

Tiap bahagian dari tubuh tulisan harus diberi judul bab sebagai pemisah. Selain memberi peluang pembaca agar berehat sejenak (fikirannya) sebelum meneruskan membaca, judul bab bertugas sebagai penyegar, pemberi semangat baca yang baru.

Tubuh tulisan akan terasa enak dibaca, kalau terasa lancar membacanya. Dan agar tercipta kelancaran ini, perenggan-perenggan yang membentuk bab atau bahagian dari tubuh tulisan harus dinamik. Artinya harus cepat beralih ke topik seterusnya, kalau memang sudah waktunya beralih. Itu bermakna tidak boleh terlalu lama berhenti membicarakan sesuatu topik panjang lebar sehingga jalan cerita terasa lembap. Yah kadang terpaksa deh kita harus membuang ulangan kalimat, ulangan ungkapan, bahkan sering pula ulangan kata yang sama.

Tiap bahagian dari tubuh tulisan itu sendiri sebaiknya terhad, jangan sampai terlalu panjang. Paling banyak sampai lima alinea saja. Bahkan yang masih terlalu banyak harus diringkaskan dulu sebelum dijadikan bahagian yang terdiri dari atas lima perenggan.

Sebuah tulisan akan mengesankan, kalau ia sudah dapat tamat dibaca dalam masa lima belas minit. Waktu sesingkat ini tidak meletihkan minda untuk menyerap maklumat.

Penutup, Harus Pamitkah?
Tulisan akan janggal rasanya, kalau ditutup dengan kata “penutup” (seperti makalah bengkel). Walaupun tulisan itu harus ditutup dengan penutup, tapi lebih enak rasanya kalau tidak dikatakan terus terang dengan judul “penutup”, melainkan langsung saja berupa alinea baru yang bergaya pamit dan terasa sebagai alinea akhir.

Gaya pamit biasanya boleh dihasilkan dengan menyelitkan kata “demikian”, “jadi”, atau “maka”. Perkataan “akhirnya” juga memberi kesan bahawa perenggan ini bergaya meminta diri, asal diikuti dengan nada yang menurun.

Dengan merasakan gaya pamit itu, sebenarnya para pembaca juga sudah tahu bahawa sebentar lagi “perjalanan ke alam imaginasi melalui tulisan” itu akan berakhir tanpa perlu diumumkan segala. Kerana pengumuman itu hanya akan mengganggu saja, kecuali mungkin pengumuman saya ini, “Terima kasih, sampai jumpa :)”.

__________________
diadaptasi dari Nilna Iqbal, founder sekolah-menulis.com

SHARE THIS:

Komentar

Leave a Reply

error: Content is protected !!
mautic is open source marketing automation -->